Våre tre flotte barn!

Våre tre flotte barn!

onsdag 29. mai 2013

”Det er som om rytmen og gleden kommer innenfra!”

Musikken stopper- det gjør ikke barnas danse- og læreglede !

Fra besøk ved døveskolen i Fianarantsoa.
Spontan danseglede - både med og uten musikk



Danseoppvisning med 10 døve barn er en spesiell opplevelse. Da mener jeg spesiell med positivt fortegn. 10 glade barn viser oss både innøvde og spontane dansetrinn. Det er 2 ting jeg spesielt legger merke til :

  •   Barna er smilende og glade . Slett ikke tynget av sine utfordringer med manglende hørsel.
  •   Selvom musikken stopper fortsetter barna dansen med minst like stor innlevelse!
Fornøyde elever ved døveskolen

Stolte dansere / elever


Det slår meg hvor ensartede vi har lett for å være i vår opplevelse av våre omgivelser. Når vi som hører får presentert dans og musikk , ja da forventer vi at dansen starter og slutter samtidig med musikken . For de døve barna derimot så er det den indre rytmen og fortellegleden som bestemmer når noe starter eller slutter. Det er som om rytmen og gleden kommer innenifra! Først synes jeg det er rart at barna bare fortsetter selv om musikken stopper, så smitter deres glede over på oss og vi bryter ut i spontan trampeklapp. Snart står både medelever, lærere og besøkende i felles applaus til de kreative barna  på oppvisningen. Det er virkelig gøy å komme på besøk til disse herlige døve barna.
Engasjert undervisning 


I tillegg til danseoppvisning får jeg oppleve god undervisning med engasjerte lærere. For barna er det en fantastisk opplevelse å bli forstått og å kunne kommunisere med hverandre. Hjemme i deres egen landsby er det mange som opplever at det er ingen eller veldig få å kommunisere med. Her på døveskolen får barna mulighet til å kommunisere , lære nytt , leke og å bo sammen . De får være med andre som deler deres livserfaring. Barna er i alderen 6 til 16 år og det er omtrent 70 barn ved skolen. Når vi kommer på besøk blir vi møtt av livsglade barn igang med dagens undervisning . Det slår meg umiddelbart at her er det godt å være. Etter en omvisning konkluderer jeg med følgende :
God orden utenfor klasserommet

  •  Her er rent og ryddig. Både ute og inne.
  •   Internatet har rene senger der det er godt å være for barna. Noen leker og kosebamser hjelper også.
  •   Barna får god og variert undervisning.
  •   Det er engasjerte lærere og skoleledere ved skolen.
  •  Klasserommene er fint dekorert med bilder og elevarbeider. Vi ser hva barna har jobbet med og hva de skal lære.
  • Skolen har en fin skolehage der barna kan lære å dyrke grønnsaker , frukt og blomster.
  •  Barna har mulighet for å leke og  bedrive fysisk aktiviet
    Internat rom for barna - veldig rent og ryddig. Barna ønsker seg flere bamser og leker.

Undervisning av de eldre elevene. Læreren må dele klasserommet i 2 og ha en gruppe i hver avdeling.
For mange av disse barna er det nødvendig med stipend for å gå på skolen. Alternativet er enten å gå på en lokal skole der de ikke får hjelp, eller ingen skolegang i det hele tatt. I tillegg til stipend, trenger skolen hjelp til undervisningsmateriell. Dessuten trenger barna leker og mat. Mange av barna er små og det er vanskelig å være lenge borte fra familien. Da er det viktig å gå på en god skole og få den hjelpen man trenger!
Mange nye inntrykk får tankene til å vandre

Støtte til fattige og marginaliserte elever Prosjektnummer 623476





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar