Våre tre flotte barn!

Våre tre flotte barn!

onsdag 5. juni 2013

Sekoly Mahatamana - Hvordan lage en vennligere skole

Når vi ikke har , ja da lager vi det selv.
Fra lærerhøyskolen i Fandriana , SFM
Studenter lager kalender til bruk i undervisningen . Pappkartonger er bra materiale.

Hva gjør man når man ikke har utstyr til å bruke i undervisningen? Jo, da lager man det selv med materialer en kan få. Jeg dro derfor rundt til noen butikker og fikk fatt i papp. Flasker samler jeg sammen selv . Det meste kan benyttes når kreativiteten er stor. Med litt billig lokal maling som vanligvis benyttes til å farge kurver, ja da er man klar til å lage undervisningsmateriell.

Jeg dro derfor tilbake til lærerhøyskolen sammen med mine kolleger i Provert. Vi skulle jobbe med miljø, læringsmiljø og hvordan bedre sammenhengen i undervisningen. Målet er å få en bedre sammenheng i undervisningen mellom teori og praksis. Samt å gjøre skolene sunnere, hyggeligere , triveligere og bedre for barna. For å nå disse målene ba vi studentene komme med forslag om hva som kan gjøres . De foreslo spesielt :
Student med gruppearbeid for en vennligere skole

  • Plante trær, blomster og ha skolehage med grønnsaker. Blomsterbed foran klasserommene.
  • Bruke søppelkasse i skolegården og i klasserommene.
  • Skikkelig toalett som er rent og med mulighet for å vaske hendene med såpe.
  • Tilgang på rent drikkevann.
  • Rene klasserom med frisk luft.
  • Skolegård med plass til ballspill og lek. 
  • Skilt som forteller hvor en finner det forskjellige på skolen.
  • Bilder og dekorasjoner i klasserom og korridorer.
    Vi lager enkle bøker om planter og vekster
Studentene jobbet i grupper og viste stor kreativitet når det gjelder forslag til forbedringer ved skolene. Spesielt var de opptatt av toalettforhold og idrett. Å ha rene omgivelser uten søppel var også viktig. I tillegg syntes mange grupper at det er viktig med lyse klasserom med mulighet for lufting. Vi hadde alle 100 studentene på kurs over 2 dager. Det var tydelig at det var mange ting studentene ønsket å forbedre både på egen skole og ved skoler de visst om. Mange skoler er veldig skitne, triste , det lekker når det regner , det er ingen plass for ballspill og toalett forholdene er mildt sagt ekle. Godt da at studentene har jobbet med hva som kan gjøres. Da gjenstår bare å sette forslagene ut i praksis der studentene kommer i praksis og jobb. Vilje til endring var det ihvertfall lett å fornemme.

Jeg jobbet også med studentene vedr. dekorasjon i klasserommet. Poenget er at det skal være en sammenheng mellom hva en ser og hva elevene skal lære eller har lært. Tradisjonelt er det ingen ting på veggene i klassrommene på Madagaskar. Unntakene er for de aller yngste elevene og i noen tilfeller spesial skoler for f.eks døve. Jeg jobbet derfor sammen med studentene med konkrete ting å lage i et klasserom. Vi laget derfor :
  • Bokstaver og tall
  • Kalender
  • Tegninger / dekorasjoner med sammenheng i undervisningen.
  • Måter å lage felles arbeid med utgangspunkt i et emne.
  • Måter å organisere klasserommet. Ikke alltid nødvendig å sitte på rekke og rad foran tavlen.
  • Måter å organisere undervisningen . Ikke alltid læren som skal skrive på tavlen og elevene gjenta det læreren sier.
Felles gruppearbeid med tema "planter og vekster"
Studentene viste veldig stor kreativitet i arbeidet. Spesielt var det mange som likte å tegne. Men, tanken om å bruke dette i undervisningen var litt ny. Ihvertfall var det mange som gjerne ville utrykke seg gjennom tegning. Kreative evner er det godt å ha. Vi laget også flotte små bøker om et emne i fagplanen. Dette likte studentene spesielt godt og mange bøker ble veldig flott dekorert. Slike ting sa studentene selv at de gjerne ville gjøre sammen med elevene når de skulle bli lærere ved en av barneskolene.

Terje


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar