Våre tre flotte barn!

Våre tre flotte barn!

søndag 22. februar 2015

Konfirmasjonsleir i Dubai!


Dette er året da jeg skal konfirmeres. Jeg er den eneste skandinaviske ungdommen på Madagaskar og dermed også den eneste som nå skal konfirmeres i mars. Det er ikke tilrettelagt noen konfirmasjonsundervisning her men jeg følger undervisningen til Sjømannskirken - nettkonfirmant- . Det er 10 innleveringer med totalt 10 oppgaver på hver innlevering. Disse oppgavene har jeg gjort sammen med vår støttelærer Nora. Jeg har lært mye om Den hellige ånd, budene, tilgivelse, hvem er Jesus og Gud, Bibelen og oppgaver som: Hva er ett menneske?

I løpet av konfirmant tiden er det også leir men siden jeg er den eneste her så deltok jeg på  Sjømannskirkens sin samling for alle nettkonfirmantene i Afrika og midt østen. Denne gang var leiren i Dubai. 

Sjømannskirken spanderte tur på både meg og mamma for at jeg skulle kunne delta på leiren. Jeg og mamma hadde noen fine dager før leiren startet.  Vi kom fram til Dubai klokken to på natten og var framme på Sjømannskirken klokken halv fem.  På vei til Dubai ble jeg syk med feber derfor  ble første dagen tilbragt i sengen med høy feber. Da feberen andre dagen heller ikke ville slippe taket ble jeg sendt til sykehuset. Her fikk jeg febernedsettende intravenøst og etter fire timer fikk jeg reise tilbake til Sjømannskirken. Heldigvis ble jeg etter dette raskt mye bedre. 

Dagene etter dro vi til Dubai Mall og basarene. Der gikk vi blant annet på kino,kafe, Hennes og Mauritz og handlet på markedet. Alt som man ikke kan gjøre på Madagaskar.

Endelig var det tid for konfirmant leir. Første dagen var de fem tilreisende nettkonfirmantene på tur i byen. Vi tok buss, båt, var på flott sightseeing, akvarium og spiste hamburger. På kvelden tok vi buss tilbake til sjømanskirken for å treffe alle de andre konfirmantene.  Vi hadde bli kjent leker og etter det   hadde vi samtaler om forskellige typer kjærlighet. Guds kjærlighet til menneskene. Vi overnattet i sjømannskirken alle sammen.  Dagen etter startet med frokost, pakke sammen tingene, flere samtaler om kjærlighet og en gudstjeneste. Etter en god lasagne dro vi ut i ørkenen. Der satt vi opp telt og lagde leirplass. Vi satt oss i skyggen og hadde samtaler om : Din neste, hvem er det og hva betyr dette.


Deretter hadde vi fritid til å utforske område rundt leiren og prate med de andre konfirmantene. I solnedgangen spiste vi kylling, ris og salat. 


Rundt leirbålet på kvelden hadde vi gudstjeneste. Senere på kvelden hadde temasamling med tema kroppen vår og seksualitet. Jentene og guttene ble delt i to grupper. 

Kvelden ble avsluttet rundt bålet med grilling av marshmallows. Og mange koselige samtaler. 

Jeg var tidlig oppe neste dag for å se på den fine soloppgangen. Etter frokosten hadde vi stafett i sand dynene og flere samtaler om ; Den barmhjertige samaritan. Etter dette pakket vi sammen teltene. Deretter delte vi oss opp i grupper og plukket søppel i området før vi reiste tilbake til sjømannskirken.



Hoved leiren ble avsluttet med gudstjeneste og mange gode klemmer til alle vi var blitt kjent med. 

Fire av de tilreisende nettkonfirmantene, Sjømannspresten Knut Lyngseth, mamma og mammaen til en av de andre dro videre til Dubai Mall. Hvor det ble handlet litt og spist en deilig middag på Fridays. 

Det var en flott konfirmasjonsleir i Dubai. Å konfirmere seg i utlandet er en fin opplevelse. Konfirmasjonen min er siste helgen i mars. Jeg gleder meg. 

Tusen takk til Sjømannskirken som arrangerte denne flotte leiren for oss konfirmanter. 

Hilsen Mathilde 14 år





1 kommentar:

  1. Takk for informasjon og flotte bilder, Mathilde!! Moro å lese! Du er heldig som fikk oppleve dette! Og nå gleder vi oss til konfirmasjon på Madagaskar! :-) Føler meg veldig heldig jeg og! På gjensyn! Hilsen fra tante Lotte

    SvarSlett