Våre tre flotte barn!

Våre tre flotte barn!

mandag 11. november 2013

Med krokodiller på skolevei

Hvordan sende barna til skolen når de må over en elv full av krokodiller?
På befaring av mulig anløpssted for "skolebåt" sammen med folk fra 3 landsbyer, grønne skoler Bara og Provert
Et besøk i området til grønne skoler Bara inneholder mange elementer. Det er nå bare omtrent halvparten av skolene som kan besøkes nogenlunde trygt på grunn av sikkerhets situasjonen i området. De skolene jeg fikk besøkt nå er de to lettest tilgjengelige som man kan nå greit med bil mellom Ihosy og Tulear. Skolen i Tsingilofolo har grønne skoler og Provert jobbet med i endel år. Skolegården er veldig ren og pen. Skolebygningen er ganske bra , selvom det er mye å jobbe med på organisering av klasserommet og undervisningen. Dette skal jeg arbeide med videre med sammen med deres pedagogiske veileder.Det viktigste spørsmålet  gjaldt hvordan få flere av barna til å komme på skolen og få undervisning. Problemet var todelt :

  • Endel av barna må krysse en elv som er full av krokodiller. Disse barna går nå ikke på skolen siden brua er ødelagt og de har ingen skole i sin egen lille landsby. 
  • Barna slutter på skolen etter noen få år. Jentene for å jobbe i huset eller stifte familie og guttene for å jobbe med oksene eller å dyrke jorda.
    Vannet går i flomperiodene høyere opp enn der vi her  står ved det gamle brostedet. krokodillene gjemmer seg under vannet 
Landsbyene ligger ganske tett , det er omtrent 4 km mellom 3 landsbyer. Elven med krokodillene skiller landsbyene fra hverandre og det er langt å gå for å gå rundt. For å løse problemet var det derfor kalt inn til landsbymøte i forbindelse med vårt besøk. Eneste post på programmet var å løse problemet med barnas skolegang. Det var 4 mulige løsninger:
  • Drepe alle krokodillene 
  • Bygge ny skole slik at det var en skole på hver side av elven
  • Bygge bro
  • Anskaffe båt til å frakte elevene over elven
    Hvordan skal disse barna få en sikker skolevei?
Å drepe alle krokodillene var ikke en god løsning fant man raskt ut , ikke forenlig med natur og miljø bærekraftig tenkning. Når det gjaldt broa, så var det en mulighet. Men , det var allerede forsøkt 2 ganger og en ny bro ville måtte være stor og solid. Vannet stiger over 10 meter i syklon og regnetiden og ødelegger lett en bro. Å bygge en ny skole var ikke så lett, det må nemlig være minst 10 km mellom landsbyene for å kunne få støtte til ny skole. Dessuten ønsket landsbyene helst at barna skulle kunne ha et større miljø og en god skole. De fleste syntes derfor det var bedre med en skole enn flere små. Da stod man igjen med forslaget om å anskaffe en båt , helst i aliminium. Dette syntes alle ville være en bra løsning. Bare krokodillene ikke kunne bite hull i båten , var det ok.
Landsbymøte for å finne en mulig løsning på problemet : Hvordan få barna på skolen når det er krokodiller i elven på skoleveien

Landsbybeboerne og oss i prosjektet fant det så best å ta en befaring og se på en mulig løsning. Ved det gamle brostedet kunne vi se ved selvsyn at det ville måtte lages en profesjonell stor bro. Antagelig en bro  med stål konstruksjon for å kunne bli stor og sterk nok til å tåle påkjenningene fra vann , vind og falne trær osv. Møtedeltagerne ville så gjerne se hvor det kunne være best å bruke en båt. Elven hadde et sted hvor den gikk fra å være et elveløp til å dele seg i tre. Der ville alle barna fra de 3 stedene kunne møtes og fraktes til og fra skolen.  Vi ble derfor raskt enige om at en båt på dette stedet ville være en god løsning. For å realisere dette trengs det litt midler for å kunne kjøpe en solid båt. Søknad om støtte ble derfor undertegnet og behandles i nærmeste fremtid. Det blir spennende å se om bistand kan brukes til å løse et praktisk problem med et godt formål. Å gi flere barn mulighet til en god skolegang.  Så får vi jobbe videre med utfordringen å holde barna på skolen når de først har begynt.
Ivrige barn på skolebenken , skrivetime
Utlendingen lager kaffe - dagens underholdning er reddet!
Vi prøver å lære bort en ny lek med nye baller - litt forvirring må vi regne med
Nå blir det lek med ny fotball 

Takk for besøket - kom gjerne tilbake
Undervisningstime om helse 
I gassisk kultur er det veldig vanlig med gaver. Vi tok derfor med oss den mest populære av alle gaver når vi jobber med barn. Baller og karameller. Jubelen var derfor stor når en fotball og en basketball ble delt ut. Leken var i full gang iløpet av 2 sekunder. Men, barna og læreren var også veldig ivrige etter å lære noen leker de kunne bruke. Jeg benyttet derfor anledningen til å lære bort noen ball leker. Lek er et godt internasjonalt språk som bygger bro over kultur og språk forskjeller.Så får det heller stå sin prøve at det var noen regler som falt bort i iveren ette å prøve noe nytt.
Skolejenter med ny basketball




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar