Våre tre flotte barn!

Våre tre flotte barn!

mandag 29. april 2013

Med blikk for de små ting - et spørsmål om verdighet!

Glade barn er igang med å rydde og vaske på skolen!
Når detaljene teller er det viktig å jobbe med både det vi ser og det vi ikke ser!

Fra prosjekt start ved barneskolen i Ambohimandraso - mellom Antanarivo og Antsirabe.
Av Terje Evensen 

Jeg har begynt på et delprosjekt ved skolene der vi jobber med det estetiske og med å fremme god helse for barna. Vi har startet spesielt med skolen i Ambohimandraso. Når jeg besøker skoler ser jeg ikke bare etter hvordan undervisningen foregår . Jeg ser også etter :
  • Hvor mange barn er det i klasserommet(f.eks var det 68 elever i en mattetime )
  • Hvordan ser møblene ut og hvordan er de plassert
  • Er det rent i klasserommet
  • Hvordan er inneluften
  • Kan en se hva klassen jobber med i klasserommet - er det hengt opp noe en vil at barna skal lære
  • Elevarbeider - tegninger , plakater , skulpturer , modeller osv.
  • Hvordan ser det ut i skolegården
  • Toalett forholdene - er det rent og med mulighet for å vaske hendene
Det har vært en sjokkerende opplevelse å besøke skoler som er veldig skitne både innvendig og utvendig. Der det aldri blir vasket og knapt nok kostes. Inneluften er dårlig og barna har ingen mulighet til å få vasket seg etter et besøk på et skittent toalett. Når så i tillegg skolegården er direkte farlig for barna , skjønner jeg at her må det gjøres noe raskt. Jobbing med pedagogiske metoder og annet skole fokus får vente. Her må vi bedre forholdene for barna. For meg er det et spørsmål om verdighet. Der en må gjøre det beste en kan utifra de mulighetene en har.Vi skal derfor fokusere på:
  • Foreldre og elev deltagelse. Du har selv ansvar for å gjøre det beste ut av de mulighetene du har!
  • Rengjøring - klasserommet skal være rent . Uten masse spindelvev og gammel skitt.
  • Det skal luftes godt så ofte som mulig - inneluften er viktig for opplagtheten til barna.
  • Det må slippes inn lys - hjelper ikke med vindu / åpning om det er lukket igjen med skodder.
  • Blomster eller trær foran klasserommet / skolen.
  • Søppeldunker tilgjengelig og en plan for å bli kvitt søppelet.
  • Tilfredstillende toalett forhold - med mulighet for å få vasket hendene med såpe og vann.
  • Møblering som er hensiktsmessig og hel.
  • Pen dekorering i klasserommet og ved skolen. Gjerne med farger og gjenspeile det som skjer i klasserommet. 


Førskole barn. Pulter skal males og veggene vaskes eller males. Barna  skal også få mere materiell / hjelpemidler å jobbe med i timene. Jeg skal også jobbe med organisering og undervisning . Det er mye tavle undervisning og avskrift også for de minste.
Elever koster og"vasker " gulvet i klasserommet. Det benyttes en form for sagflis når en  koster / vasker , til slutt  smøres betong gulvet inn med stearin.
Fra å være en veldig skitten , mørk og lite oppløftende skole ved første besøk møter jeg stor endring allerede etter et par uker. Elevene er igang med å rydde og gjøre rent. Pastoren har i egenskap av å representere skoleeier gitt oss lov til å jobbe tett med skolen . Vi har derfor gått igang med et prosjekt for å gjøre skolen penere, sikrere og generelt bedre rustet til å huse 650 barn. Dette skal vi gjøre ved flere skoler , men det er viktig å starte på en plass der behov er stort. Vi begynner med førskolen og 1. klasse , altså med lokalene til de minste barna. Lærerne er svært glade for at vi ønsker å hjelpe dem med forholdene ved skolen. Det er tydelig at de lenge har ønsket å gjøre forandringer  uten helt å få til å gjøre noen endringer selv. Kanskje er det slik at man lett blir motløs og ikke klarer å se mulighetene når en føler oppgaven blir for stor.
Det er veldig stort behov for nye leker  - både ute og inne
Det er nå kalt inn til foreldre dugnad for å bedre forholdene til barna. Prosjektet jeg jobber med hjelper til med å skaffe materiell og arbeids redskap når det trengs. Skolen , elevene og foreldrene må selv :
  • Vaske og  tørke støv også helt opp til taket og på vegger
  • Male møbler og eventuelt veggene
  • Koste og rydde i skolegården
  • Kaste ødelagte ting
  • Bygge leke apparater
  • Bygge gjerder
  • Skaffe undervisnings materiell 
  • Plante og lage blomsterbed / krukker
  • Lage søppeldunker og betjene dette
  • Bygge et enkelt toalett bygg og lage rutiner for bruk av dette.

Toalettet er 2 bøtter utenfor klasserommet - vi håper å få bygget et enkelt  toalett til barna
Lekeplassen - her skal vi få bygget noen nye lekeapparater  og rydde vekk ting som  er farlig for barna. Steinene er plassert der slik at ingen skal bruke sklia når skolen er stengt. Ellers ligger steinene ved siden av, men fortsatt farlig!


Hvile og leke rommet for førskole barna. Her skal 50 barn hvile og leke! Vi starter med  en stor vask , bytter ut ødelagte madrasser og leker og skaffer noen nye ting å jobbe med for barna. Det viktigste i første omgang er å sørge for at lokalene er rene og ikke helseskadelige for barna. Foreldrene skal gjøre jobben sammen med oss på dugnad.

Befaring av skolebygget sammen med pastor, lærere og prosjekt kollega i Provert. Vi må først få godkjenning av skoleeier
 ( kirken ) for å begynne å jobbe ved en skole.
Glade elever skal koste og vaske klasserommet
1.trinn rydder og koster

Om en uke drar jeg tilbake . Da får vi hjelp av foreldrene til å vaske, rydde , male og bygge. Jeg har stor tro på at resultatet vil bli en lysere , mere oppløftende og bedre skole. Dette skal vi oppnå gjennom samarbeid og felles innsats. Noen ganger er det godt at det kommer noen utenifra og ser ting med nye øyne. At en også har blikk for de små ting, er i dette tilfellet helt nødvendig. Så får vi håpe at vi klarer å skape vilje til endring og varige resultater. 

Har du lyst til å hjelpe : Vi spurte lærerne hva de trenger . I tillegg til penger til skole drift , er det behov for : 
  • Bamser til de minste barna
  • Leker og pedagogisk materiell . Klosser , puslespill osv.
  • Bøker
  • Maling og tegnesaker
  • Formingsmateriell
  • Konkretiserings materiell 
  • Klær og sko
  • Sportsmateriell - baller osv.
  • Uteleker
Så om du har lyst til å hjelpe , kanskje du har noen bamser ,leker eller klær til overs.
 Eller du kan gi penger til prosjektene : 

Støtte til fattige og marginaliserte eleverProsjektnummer623476

Ved å støtte dette prosjektet bidrar du til at de aller fattigste får støtte til utdanning og dermed grunnlag for en bedre framtid.


Bistand MadagaskarProsjektnummer623000

Madagaskar 29.april 2013
Terje Evensen, Provert og NMS Madagaskar



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar