Fra lærerhøyskolen i Fandriana , SFM
Studenter lager kalender til bruk i undervisningen . Pappkartonger er bra materiale. |
Hva gjør man når man ikke har utstyr til å bruke i undervisningen? Jo, da lager man det selv med materialer en kan få. Jeg dro derfor rundt til noen butikker og fikk fatt i papp. Flasker samler jeg sammen selv . Det meste kan benyttes når kreativiteten er stor. Med litt billig lokal maling som vanligvis benyttes til å farge kurver, ja da er man klar til å lage undervisningsmateriell.
Jeg dro derfor tilbake til lærerhøyskolen sammen med mine kolleger i Provert. Vi skulle jobbe med miljø, læringsmiljø og hvordan bedre sammenhengen i undervisningen. Målet er å få en bedre sammenheng i undervisningen mellom teori og praksis. Samt å gjøre skolene sunnere, hyggeligere , triveligere og bedre for barna. For å nå disse målene ba vi studentene komme med forslag om hva som kan gjøres . De foreslo spesielt :
Student med gruppearbeid for en vennligere skole |
- Plante trær, blomster og ha skolehage med grønnsaker. Blomsterbed foran klasserommene.
- Bruke søppelkasse i skolegården og i klasserommene.
- Skikkelig toalett som er rent og med mulighet for å vaske hendene med såpe.
- Tilgang på rent drikkevann.
- Rene klasserom med frisk luft.
- Skolegård med plass til ballspill og lek.
- Skilt som forteller hvor en finner det forskjellige på skolen.
- Bilder og dekorasjoner i klasserom og korridorer.
Vi lager enkle bøker om planter og vekster
Studentene jobbet i grupper og viste stor kreativitet når det gjelder forslag til forbedringer ved skolene. Spesielt var de opptatt av toalettforhold og idrett. Å ha rene omgivelser uten søppel var også viktig. I tillegg syntes mange grupper at det er viktig med lyse klasserom med mulighet for lufting. Vi hadde alle 100 studentene på kurs over 2 dager. Det var tydelig at det var mange ting studentene ønsket å forbedre både på egen skole og ved skoler de visst om. Mange skoler er veldig skitne, triste , det lekker når det regner , det er ingen plass for ballspill og toalett forholdene er mildt sagt ekle. Godt da at studentene har jobbet med hva som kan gjøres. Da gjenstår bare å sette forslagene ut i praksis der studentene kommer i praksis og jobb. Vilje til endring var det ihvertfall lett å fornemme.
Jeg jobbet også med studentene vedr. dekorasjon i klasserommet. Poenget er at det skal være en sammenheng mellom hva en ser og hva elevene skal lære eller har lært. Tradisjonelt er det ingen ting på veggene i klassrommene på Madagaskar. Unntakene er for de aller yngste elevene og i noen tilfeller spesial skoler for f.eks døve. Jeg jobbet derfor sammen med studentene med konkrete ting å lage i et klasserom. Vi laget derfor :
- Bokstaver og tall
- Kalender
- Tegninger / dekorasjoner med sammenheng i undervisningen.
- Måter å lage felles arbeid med utgangspunkt i et emne.
- Måter å organisere klasserommet. Ikke alltid nødvendig å sitte på rekke og rad foran tavlen.
- Måter å organisere undervisningen . Ikke alltid læren som skal skrive på tavlen og elevene gjenta det læreren sier.
Felles gruppearbeid med tema "planter og vekster" |
Terje
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar