Musikken stopper- det gjør ikke barnas danse- og
læreglede !
Fra besøk ved døveskolen i Fianarantsoa.
|
Spontan danseglede - både med og uten musikk
|
Danseoppvisning med 10 døve
barn er en spesiell opplevelse. Da mener jeg spesiell med positivt fortegn. 10
glade barn viser oss både innøvde og spontane dansetrinn. Det er 2 ting jeg spesielt legger merke til :
- Barna er smilende og glade . Slett ikke tynget av
sine utfordringer med manglende hørsel.
- Selvom musikken stopper fortsetter barna dansen med
minst like stor innlevelse!
|
Fornøyde elever ved døveskolen |
|
Stolte dansere / elever |
Det slår meg hvor ensartede
vi har lett for å være i vår opplevelse av våre omgivelser. Når vi som hører
får presentert dans og musikk , ja da forventer vi at dansen starter og slutter
samtidig med musikken . For de døve barna derimot så er det den indre rytmen og
fortellegleden som bestemmer når noe starter eller slutter. Det er som om
rytmen og gleden kommer innenifra! Først synes jeg det er rart at barna bare
fortsetter selv om musikken stopper, så smitter deres glede over på oss og vi
bryter ut i spontan trampeklapp. Snart står både medelever, lærere og besøkende
i felles applaus til de kreative barna
på oppvisningen. Det er virkelig gøy å komme på besøk til disse herlige
døve barna.
|
Engasjert undervisning |
I tillegg til
danseoppvisning får jeg oppleve god undervisning med engasjerte lærere. For
barna er det en fantastisk opplevelse å bli forstått og å kunne kommunisere med
hverandre. Hjemme i deres egen landsby er det mange som opplever at det er
ingen eller veldig få å kommunisere med. Her på døveskolen får barna mulighet
til å kommunisere , lære nytt , leke og å bo sammen . De får være med andre som
deler deres livserfaring. Barna er i alderen 6 til 16 år og det er omtrent 70 barn
ved skolen. Når vi kommer på besøk blir vi møtt av livsglade barn igang med
dagens undervisning . Det slår meg umiddelbart at her er det godt å være. Etter
en omvisning konkluderer jeg med følgende :
|
God orden utenfor klasserommet |
- Her er rent og ryddig. Både ute og inne.
- Internatet har rene senger der det er godt å være for
barna. Noen leker og kosebamser hjelper også.
- Barna får god og variert undervisning.
- Det er engasjerte lærere og skoleledere ved skolen.
- Klasserommene er fint dekorert med bilder og
elevarbeider. Vi ser hva barna har jobbet med og hva de skal lære.
- Skolen har en fin skolehage der barna kan lære å
dyrke grønnsaker , frukt og blomster.
- Barna har mulighet for å leke og bedrive fysisk aktiviet
|
Internat rom for barna - veldig rent og ryddig. Barna ønsker seg flere bamser og leker. |
|
Undervisning av de eldre elevene. Læreren må dele klasserommet i 2 og ha en gruppe i hver avdeling. |
For mange av disse barna er
det nødvendig med stipend for å gå på skolen. Alternativet er enten å gå på en
lokal skole der de ikke får hjelp, eller ingen skolegang i det hele tatt. I
tillegg til stipend, trenger skolen hjelp til undervisningsmateriell. Dessuten
trenger barna leker og mat. Mange av barna er små og det er vanskelig å være
lenge borte fra familien. Da er det viktig å gå på en god skole og få den
hjelpen man trenger!
|
Mange nye inntrykk får tankene til å vandre |
Støtte til fattige og marginaliserte elever Prosjektnummer 623476
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar