Didaktiske dager ved lærerhøyskolen
i Fandriana – Madagaskar
Studenter viser bilder de har laget med natur materialer , fugl laget av ris og fjær og skilpadde i sand og lim |
Den
Lutherske Kirken driver en lærerhøyskole som utdanner lærere til skolene kirken
eier. Denne lærerhøyskolen har fortiden 96 studenter og utdanningen varer i 2
år. Jeg fikk anledning til å delta på de praktisk didaktiske dagene som ble
arrangert i Februar 2013. Over 3 dager skulle studentene lære om å lage sitt
eget undervisnings materiell , sitt eget utstyr til bruk i undervisningen og
hvordan dette kunne gjøres av materiell som var lett tilgjengelig. Studentene
skulle også lære om hvordan et klasserom kan dekoreres for å gjøre skolen
penere og mere intresant .
Dette laget
studentene :
ü Passer i tre – omtrent 30 cm stor.
Viktig å lære å lage noe man kan benytte i klasserommet.
ü Kunst bilder laget av sand eller
andre natur materialer.
ü Plansjer av kroppens indre organer
laget i papp og farget papir.
ü Matematiske pusle spill og former.
ü Håndarbeids oppgaver laget av
gjenbruks stoff og farget tråd / garn
Studentene må forberedes på en
hverdag der de kanskje ikke har tilgang på lære materiell og undervisnings
utstyr. De må derfor lære metoder for å undervise uten å være avhengig av dyrt
utstyr. Elevene må også lære enkelt vedlike hold av skolens bygninger og
utstyr. En dør må kunne fikses og et vindu tettes. Dessuten lærer studentene å
innvolvere sine elever i å ta vare på skolens utstyr. Elevene må f.eks selv
gjøre rent klasserom og koste skolens område.
Fiske bilde laget av sand og lim på papir. Viktig å bruke materilell som er billig og lett tilgjengelig! |
Jeg skal snart tilbake til lærer
høyskolen for å følge opp arbeidet med å lære elevene om å gjøre klasserommet
mest mulig intresant for elevene. Et klasserom skal være et sted for læring og
inspirasjon. Jeg fikk mulighet til å holde et lite foredrag for studentene om
sammenhengen mellom undervisning og dekorasjon. Det elevene lærer om kan vises i klasserommet. Elevenes arbeideider kan vises frem på en fin måte til elevene,
andre elever , lærere , gjester og foreldre. Dette har vært gjort i liten grad til nå og vi jobber med å
bevisstgjøre skoler og lærere om viktigheten av at det ser pent ut på skolen.
Barna lærer også av det de ser , ikke bare av det de hører i klasserommet.
Fremtidige lærere ved kirkens mange skoler på Madagskar. |
Neste
måned drar jeg altså tilbake til lærerhøyskolen for å følge opp et oppstartet
arbeid med å gjøre skolen penere , renere og mere innbydende å være på.
Klasserom skal være rengjordt og pent ved oppstart av undervisning. Dekorasjon
og oppslag skal være aktuelle og ikke utgått på dato. Et bilde på veggen skal
bety noe, ikke bare henge der fordi de alltid hadde vært der. F.eks hang det
plakater i gangen med bibelske motiv som stammer fra tiden da de første
misjonærene var engasjerte ved skolen rundt 1960. Det er viktig at skolen selv
kan bestemme hvordan det skal se ut og hva som er plassert synlig ved skolen.
Min oppgave er derfor kun å stille spørsmål og kanskje komme med noen forslag
til endringer som skolen selv må se viktigheten av . Jeg er spent på om
ledelsen ved lærerhøyskolen vil følge opp mine forslag til endringer. Ofte er
det slik at man bare fortsetter slik man pleier uten å tenke over hvorfor. Mine
forslag til endringer og forbedringer ved lærerhøyskolen nå i første omgang kan oppsummeres
slik :
1. Kost / vask klasserommet hver dag
– ikke la det bli veldig skittent mellom hver rengjøring.
2. Ta vekk dekorasjon og oppslag som
ikke har med dette semesters undervisning eller aktiviteter å gjøre. Gamle lister
trenger ikke henge fremme og et bilde bør være helt og henge rett.
3. Gjør rent toalettene og innfør en
måte elevene kan få vasket hendene på – f.eks et stativ m vannflasker som kan
snus for å få vann til håndvask.
4. Klipp plenen, stell i bedene og
kost gårdsplassen – plasser søppelspann godt synlig.
5. Vask vegger , ganger og gardiner –
skitt lukter vondt etterhvert!
6. Innfør matter ved dørene – elevene
går rett fra søle ute og inn i gangen / klasserommet.
7. Reparer ødelagte vinduer , dører
og møbler.
8. Informer tydelig hvor en kan få
informasjon om skolen og treffe de en ønsker å treffe.
9. Vis tydelig hva som er skolens profil
, motto og visjon.
10. Skap flere møteplasser for
studenter og lærer både ute og inne. Tomme korridorer kan få en benk og
uteområdet er tomt uten plasser å sitte for diskusjon og arbeid.
11. Rust opp idretts og skole plassen.
Det som
møtte meg ved kirkens lærerhøyskole er engasjerte elever , lærere og ledelse.
Som selv kan gjøre en innsats for å bedre forholdene rundt seg . De kan selv ta
vare på bygg og omgivelser. Men, det er et meget stort behov for fornying av
arbeidsmåter og materiell. Noe kan de selv lage, men noe må man handle inn.
Denne skolen er en Provert skole med fokus på grønn undervisning og miljø. Da
trenger de midler til å kunne holde skolen pen, til utstyr å jobbe med og
materiell til å undervise studentene. Elevene skal lære å dyrke frukt og
grønnsaker . De skal lære å utforske og forske på naturens mange små og store
undere. De må lære om og utføre forsøk med natur og miljø som emne. Elevene er
meget motiverte og lærevillige . De studerer flittig for å bli best mulig
rustet til et utfordrende arbeide ved en av
kirkens mange skoler. Arbeidet studentene utdannes til er veldig viktig.
Uten de ofte små og enkle skolene på små steder , ville barna her ikke fått noe
skoletilbud i det hele tatt. Kirken driver omtrent 260 skoler som er plassert
over store deler av Madagaskar. Studentene ved lærerhøyskolen vil således ha
sin praksis og senere arbeide spredt over største delen av denne store fantastiske
øya!
Ved neste besøk på skolen skal jeg
også intervjue noen av elevene og lærerne ved skolen . Dette vil jeg
selvfølgelig skrive mere om . Det er viktig å få et innblikk i hvordan livet
arter seg for de innvolverte ved skolen.
På hvilken måte utdanner skolen lærere for morgendags behov på
Madagaskar? Mange av studentene må bo langt hjemmefra mens de studerer noe som
er både dyrt og vanskelig for mange. Skolen er en internat skole og jeg lurer
på hvordan det er å bo og gå på skolen her i Fandriana. Hva er studentenes
største gleder og sorger. Hva ser de på som de største utfordringene og hva er
det beste ved å bli lærer ved en av kirkens skoler?
Skolen og byen har vært uten fast strøm tilgang i flere år nå. Det er fantastisk hvor mye som kan lades utifra en ledning! |
PS : En
ekstra utfordring lærerhøyskolen opplever er mangel på stabil strøm tilførsel.
Landsbyen har vært uten permanent strøm tilgang i flere år nå og skolen må
benytte aggregat noen timer hver dag. Det er ikke enkelt med f.eks data
undervisning uten strøm. Skolen trenger derfor å kunne lage seg en bedre
aggregat løsning enn den de har med kun et frittstående aggregat. Det første
som møtte meg i et klasserom var elevenes store behov for å holde seg oppdatert
hjemmefra ved å lade mobilene. Det går rykter om at hele landsbyen får strøm
igjen med det første , men det er ingen sikre på før det skjer. Uansett kan det
nok være lurt å være forberedt på ustabil strøm tilgang.
Terje
Evensen, NMS Madagaskar
Prosjekt
nr. 723 000 BYGGING
MADAGASKAR
Takk for nye oppdateringer, Terje! Det er moro å følge med! Har inntrykk av at du trives og liker deg på denne fantastiske øya! Må du få kjenne at du er på plass. Hils masse til Jane, Mathilde og Gabriel da! Må Gud rikt velsigne dere alle sammen! Og gi dere krefter både til kropp og sjel! Masse hilsener fra tante :-)
SvarSlett