DET ER VÅR SKOLE – IKKE BARE DERES !
Innblikk
i et skolebygg og en skoles hverdag omtrent
40 km fra Antsirabe , Madagaskar.
2 nye
skolebygg er innviet siste året. Foreldrene til barna på skolen har deltatt i
planleggingen , byggingen og etter arbeidet med utvidelsen av skolen barna går
på. Dette er en bevisst strategi ved de Lutherske skolene nå i senere tid. Det
er særdeles viktig at foreldrene får et eier forhold til skolen. Dersom skolen bare er noe som tilhører kirken
og ikke dem er det kanskje ikke så farlig om den blir tatt vare på. Foreldrene
blir utforderet og invitert til å bidra med vedlikeholdet av bygningene ,
ordning med området rundt og andre praktiske oppgaver. Skolen inviterer også
foreldrene til tema samlinger og sosiale samlinger. Dette gjøres i stor
utstrekning for å øke eier forholdet barna og foreldrene har i forhold til skolen i nærmiljøet. Skolen
blir mye bedre tatt vare på når brukerne har en følelse av at skolen og dens
innhold er noe som anngår dem. Ikke bare noe de har fått fra noen andre (bla.
gaver gjennom NMS i Norge) og hvor de ikke trenger å bry seg om hvordan bygg ,
materialer og område blir tatt vare på. Målet er at foreldre og barn skal føle
at de er sammen om skolen og dens innhold.
Hvor skal man
begynne ?
Jeg er på
skole besøk for å få et innblikk i hvordan skolene drives og hvilke
utfordringer de står ovenfor. Som
pedagogisk rådgiver i Provert skal jeg særlig se etter potensiale for å bedre
undervisningsmåtene , klasserommets utforming
og dekorasjon . På utsiden er det lite eller ingenting som tyder på at
her går det 500 barn i alderen 4 til 14 på skolen. Det er i gjennomsnitt 55
barn i hver klasse og det er benk m pult til alle. Skole gården er fint pyntet
opp med blomster bed , men altså ingen leke apparater eller annet som kan
fortelle om stor avtivitet. Skolen ligger rett ved kirken og det er ingen skilt
eller utsmykning som forteller meg at det her er en skole. Riktignok er det laget noen streker i sanden
til en lek, men ellers ikke lett å se at dette er en skole. Veggene i det første klasserommet jeg besøker
er helt tomme. Rommet er meget fullt av pulter m benker og det er mye sand på
gulvet siden vinduer og dører ikke er
tette og det blåser inn. Jeg ser lite tegn på
hva klassen jobber med og rommet innbyr ikke til læring slik jeg er
vandt til det fra Norge. Men, til min glede er det andre klasserom som deriomot
er rikt dekorert både med farger og det klassen har jobbet med. Jeg ser at noen
lærere er flinkere til å innrede klasserommet enn andre , noe som gir god
mulighet for videre diskusjon. Jeg skal være med og veilede i forhold til hva
som er viktig når et klasserom skal innredes og hva en kan ha på veggene for å
innby til læring. Det kan f.eks være lurt å ha noen bokstaver og tall på veggen
i en klasse som skal lære å lese og regne! I samtale med rektor foreteller han
at det de er mest stolte av er disiplinen barna utviser ved å jobbe godt og å
gjøre som de får beskjed om , noe han mener viser seg i gode resultater på
forrige eksamen. Kanskje er det innholdet i undervisningen og samspillet mellom
lærer og elev som er det viktigste , ikke nødvendigvis hvor fint bygget er og
at man har det nyeste innen tekniske hjelpemidler. På denne skolen må de f.eks
klare seg uten strøm slik at data er helt utelukket i under visningen.
I de
neste innleggene skal vi møte elevene ved noen av skolene , deres lærere og
barnas foreldre. Jeg jobber med å lære meg gassisk , noe som nok kan gjøre det
lettere å få til et godt intervju med noen av brukerne av skolene NMS / FLM
driver og støtter.
Mandrapiona
-på gjensyn
Terje
Evensen, Pedagogisk rådgiver Provert Madagaskar
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar